15e VAN SPIJK TOERNOOI 2005

Jeugd

Zondag 10 april 2005 werd het 15e Van Spijktoernooi gespeeld . Precies 80 deelnemers hadden de weg naar speelzaal Dn Dorpel gevonden. Door de nieuwe zaalindeling (de A,B en C-categorieën speelden nu niet in dezelfde zaal als de jongere schakers) was het een stuk rustiger en was er bovendien een betere zitruimte voor de meegekomen ouders/begeleiders. Er werd nog even gewacht op enkele laatkomers maar toch nog net voor half elf konden de spelers van start.

In de eerste ronde speelden vooral clubgenoten tegen elkaar en daarmee barstte de echte strijd natuurlijk pas in ronde 2 los. Kennelijk waren er dit jaar ook een aantal deelnemers met maar heel weinig toernooi-ervaring, want er kwamen stevige protesten tegen de regel dat bij een onreglementaire zet de partij door de tegenstander geclaimd kan worden. Toch is dat niks nieuws en word de regel al een aantal jaren (vrijwel) overal gehanteerd. Verliezen is nog altijd moeilijker dan winnen. Verder verliep het toernooi gelukkig soepel mede door de inzet van de groepsleiders en de mannen in het rekencentrum.

Het rekencentrum: Piet Thijssen en Paul van der Ven

Natuurlijk was er voor alle deelnemers weer een oorkonde en de heren van Spijk voorzagen ook dit jaar iedereen weer van een schaakboek. De prijzen voor de D, E en F werden wat eerder uitgereikt om hen niet nodeloos te laten wachten en even later was ook bij de oudere garde de strijd gestreden.

Toen de stofwolken bij de A/B waren opgetrokken bleek daar het prijzengeld voornamelijk in Venlo te blijven. Doordat Mart Nabuurs in de laatste ronde won kroop hij juist Jozef Simenon voorbij en eindigde als tweede. Jozef speelde in die laatste ronde remise tegen Joep Nabuurs, die daaraan voldoende had om op de eerste plaats te eindigen en daarmee toernooiwinnaar werd.

Joep (links) en Mart Nabuurs: eerste en tweede prijs in de AB groep krijgen hun prijs van voorzitter Theo van Spijk

Het toernooi verheugt zich de laatste jaren in een flinke groep vrijwilligers, maar moet voor het volgend jaar wel op zoek naar een nieuwe sponsor, want na 15 edities zet de fa. Van Spijk er toch een punt achter. Jammer, maar toch bedankt voor al die jaren ondersteuning.
Bas van der Grinten

Hier staat de eindstand in ons archief.

Meer foto’s op de Fotopagina 2005.

Oorspronkelijk door Paul van der Ven geplaatst op de eerste website van de VSV.