LIMIANZ RAPID OPEN 2007

Toernooien

Zaterdag 24 februari 2007 werd voor de vierde keer het LimianZ Rapid Open (voorheen De Koel Rapid Open) gehouden, meetellend voor de Grand-Prix cyclus van de Limburgse Schaakbond. Het was jammer dat het toernooi niet in LimianZ kon worden gehouden, maar dat er uitgeweken moest worden naar het “home” van de Venlose Voetbal Vereniging. Het VVV-home is natuurlijk een prachtige accommodatie voor een schaaktoernooi!

Het aantal deelnemers overtrof  mijn stoutse verwachtingen, liefst 57 (vorig jaar 46) schakers hadden de weg naar Venlo gevonden. Het grootste contingent werd geleverd door de eigen vereniging nl. 25 VSV-ers deden mee. Verder waren er tien Duitse schakers die geen lid zijn van een Nederlandse vereniging, zes uit Horst, vijf van ’t Pionneke en nog een aantal van de diverse andere Limburgse verenigingen.

In de A-groep streden twintig schakers om de punten. Na vier ronden hadden Rainer Montignies  en Joachim Guddat de leiding genomen met 3,5 punten. In de vijfde ronde verloor Rainer van Joep Nabuurs terwijl Joachim geen fout maakte en Stefan Thijssen versloeg. Joachim ging gewoon door met winnen en werd uiteindelijk de terechte winnaar met de prachtige score van 6,5 uit 7.

In de B-groep waren er na vier ronden nog twee spelers met het maximale aantal van vier punten, nl. Maarten van Laatum en Ashraf Ibrahim, beiden van MSV-VSM. Behalve voor het schaken waren zij naar Venlo gekomen om publiciteit te maken voor het Open Limburgs Kampioenschap 2007 dat tijdens de Pinksterdagen in Maastricht wordt gehouden.

In de vijfde ronde moesten de beide Maastrichtenaren tegen elkaar aantreden. Maarten besliste deze partij in zijn voordeel. De stand na vijf ronden; Maarten van Laatum 5 punten en een viertal achtervolgers met 4 punten, waaronder Maarten Koelemaij, Arthur Hendrickx, Rob Nabben en Ashraf Ibrahim. In de zesde ronde won Maarten Koelemaij van Maarten van Laatum en Arthur Hendrickx van Ashraf Ibrahim. Hans van Mulekom en Thijmen Smith waren inmiddels aan een achtervolging begonnen. In de laatste ronde won Maarten Koelemaij van zijn directe concurrent Arthur Hendrickx en won daarmee de eerste prijs in groep B. Op de gedeelde tweede plaats eindigden Thijmen Smith en Hans van Mulekom met 5,5 uit 7.

De toernooileiding was zoals gewoonlijk in handen van onze sympatieke vriend Rick Wagemakers bijgestaan door Paul van der Ven voor het computergedeelte.

De prijzen werden uitgereikt door mevrouw Els Stohr, de echtgenote van onze sponsor Jo Stohr en sinds meer dan 25 jaar gastheer van de Venlose Schaakvereniging.

Tot het volgend jaar!

Piet Thijssen

De eindstanden van de A, B en C groepen staan hier.

Oorspronkelijk door Paul van der Ven geplaatst op de eerste website van de VSV.