KNSB RONDE 1: KLINKENDE OVERWINNING OP DORDRECHT

Externe Competitie Partijanalyses

Op zaterdag 26 september speelde het vlaggenschip van VSV de eerste wedstrijd in de KNSB competitie klasse 2D. Het werd een opmerkelijke uitslag: Venlo won met 6-2 tegen Dordrecht 1 en is meteen koploper in de klasse.

Teamcaptain Henk van Gool schrijft hierover het volgende.

Venlo 1 is de competitie gestart met een klinkende overwinning op Dordrecht.

In het gezellige buurthuis in een rustige wijk van Dordrecht vonden de Venlonaren de inspiratie die het afgelopen seizoen bij tijd en wijle volkomen ontbrak. Het moet gezegd dat Dordrecht in hun teamopstelling op gevoelige plaatsen spelers miste. Over de breedte was Venlo daardoor alleen al op papier een stuk sterker. In de praktijk uitte zich dat in een snelle acceleratie naar 4,5 bordpunten, nadat Joep en Henk de score hadden geopend.

Joep ontmoette in Mark Timmermans een pittige tegenstander. Die had echter zwart en dan moet je eerst maar eens een voordeeltje zien op te bouwen. Dat lukte Mark niet. Evenmin liet hij toe dat Joep potten kon breken. De heren namen daarop genoegen met een zetherhaling.
Henk mazzelde, nadat opponent Berend Eikelboom in een gecompliceerde variant het verkeerde stuk sloeg. Het kleine minnetje sloeg daardoor om naar een grote plus. Toen Berend een stuk moest inleveren hield hij het voor gezien.

Hoe slaat Henk hier toe met de zwarte stukken?
antw.: 20..,Dd4 21.De1,Txe3! 0 – 1

Daarna vielen kort achtereen drie punten op een rij te noteren. Thomas bouwde met de zwarte stukken een prettig plusje op. Hij profiteerde vervolgens van een verzwakte witte koningsstelling en een verdacht opgestelde loper om een vol stuk te incasseren. Slachtoffer Jacques Hennekes verweerde zich nog manmoedig maar kon de nederlaag uiteindelijk niet voorkomen. Invaller Joachim toonde zich een waardig vervanger van Maarten. Hij speelde een modelpartij in het klassieke damegambiet en wist een duurzaam voordeel op te bouwen. De partij eindigde abrupt doordat tegenstrever Wijnand den Dekker een kwaliteit verblunderde.

Onze nieuwe man Bas liet meteen zien wat hij waard is. Johan van de Griend zette hem met een dubbel pionoffer flink aan het werk. Bas wist de partij echter behendig naar een eindspel met zware stukken te leiden, waarna het materiële plus de doorslag gaf.
Met de wedstrijdpunten op zak restte alleen nog de vraag hoe groot de zege zou uitpakken. De overgebleven drie borden verdeelden de buit gelijkelijk. Carsten moest diepe kloven omzeilen, voordat hij tegen Piet Pluymert het halve punt in een slechtstaand toreneindspel wist te redden. Rudi slaagde erin een goed paard tegen slechte loper eindspel te bereiken. Lennard den Boer stribbelde nog lang tegen, maar kon uiteindelijk niet verhinderen dat Rudi het eindspel op onberispelijke wijze uitschoof. Er was één Dordtenaar die uiteindelijk de eer redde voor zijn team. Rik de Wilde wist Thijmen met een gevaarlijke vrije b-pion voor dermate grote problemen te stellen dat die eraan onderdoor ging.
Niettemin: de 2-6 zege is een grote opsteker die vertrouwen moet geven voor de komende wedstrijden.

Alle uitslagen van klasse 2D zijn hier te vinden.

Het uitgebreide ‘papieren’ verslag van Henk staat hier in ons archief.

Max Warmerdam heeft voor het eerst bij zijn nieuwe club Amersfoort gespeeld. Hij speelde op bord 8 en won van IM Peter Gelpke. Zie het verslag op de website van Apeldoorn