Dag: 27 mei 2012

Toernooien
RABOBANK VENLO OPEN RONDE 2

In het Open Kampioenschap 2012 van Venlo en omstreken, met in totaal 50 deelnemers, is inmiddels ronde 2 afgewerkt.
In deze ronde vielen meerdere verrassingen te noteren. Voor de grootste zorgden Axel Plate en Maria Rahawadan, beiden lid van de Blerickse schaakvereniging. Zij versloegen respectievelijk de op papier veel sterkere Karl Jacobitz en Hans Leenders.
Knappe remises waren er voor Jacob Woudstra (tegen Nico van der Hoogt), Simon Plukkel (tegen Wouter Smeets), Kim Clabbers (tegen Marc van der Lee) en John de Laat (tegen Huub Borghouts.
Daarnaast is de zege van Wil Willers op Piet Kuntzelaers vermeldenswaard. De clubkampioen van de VSV in 1955/1956 is het spelletje nog niet verleerd, want Piet kreeg geen schijn van kans.
Na ronde 2 zijn er nog slechts zes spelers met het maximum aantal van 2 punten. Dit zijn titelverdediger Henk van Gool, Peter Schoeber, Geert Hovens, Dirk Bergmans, Bas van der Grinten en good old Jan op de Laak. De laatste versloeg de jonge Tegelenaar Max Warmerdam, die onlangs nog 10e is geëindigd bij de NK jeugd tot 12 jaar.
In ronde 3 neemt Henk van Gool het op tegen Dirk Bergmans, gaat Bas van der Grinten het uitvechten met Peter Schoeber en mag Jan op de Laak de degens kruisen met Geert Hovens.

VRIENDSCHAPPELIJKE MATCH

OP 11 mei jongstleden speelde een team van de Venlose Schaakvereniging een vriendschappelijke wedstrijd tegen een team van de Schachgemeinschaft Nettetal 1929/70 e.V. Deze wedstrijd was een vervolgafspraak van de eerder in Venlo gespeelde eerste ontmoeting. Het heeft er trouwens alle schijn van dat dit een traditionele ontmoeting zla worden.
We werden gastvrij ontvangen door Jürgen Daniel in het clubhonk in het lieflijke Hinsbeck. Namens de VSV bood voorzitter Ad Burgmans een attentie aan bestande uit een Venlonaerke (de LINKMIECHEL – hoe toepasselijke) en een verzameling Venlose snoepjes.

Op elf borden werd de strijd aangegaan. Saillant detail was hierbij dat bij het Duitse team ook enkele leden van de VSV meespeelden: Frans Mertens, Willy Schmitz en Jürgen Daniel. Aangezien de eerste ontmoeting in een klinkende overwinning voor Nettetal was geëindigd waren we ditmaal gebrand op revanche en dus tot de tanden bewapend. Dit betaalde zich meteen uit door in de 1e ronde met maar liefst 3,5-7,5 te zegevieren.

In de pauze vloeide het bier rijkelijk en konden de hongerigen onder ons zich te goed doen aan de enorme Frikadellen van de plaatselijk slager (het schijnt dat deze tot de lekkerste van Nordrhein-Westfalen behoren). Het ontbrak ons werkelijk aan niets, waarvoor hulde aan de organisatie van Nettetal.

Ook in het tweede bedrijf zegevierde onze ‘Mannschaft’ met 5-6. Daarmee werd de eindstand bepaald op 8,5-13,5. Dat het bijzonder gezellig was bewijzen de foto’s.

vriendschappelijke wedstrijd tegen Nettetal 20120511